2010. július 23., péntek

Vitorlázórepülő Világbajnokság Szegeden (WGC 2010)

Szegeden mérik össze tudásukat a világ legjobb vitorlázórepülői a július 25. és augusztus 7. között megrendezendő 31. FAI Vitorlázórepülő Világbajnokságon. Ezzel az eseménnyel a Magyar Vitorlázó Szövetség az eddigi legnagyobb és leginteraktívabb vb rendezését valósította meg, melyet a Malév szakmai fővédnökként támogat, sőt a légitársaság pilótája, Gulyás György a 15 méteres géposztályban világbajnoki címének megvédésre készül.

Vitorlázórepülő Világbajnokság - repülés előkészület in Szeged

Július 24-én, szombaton délután a Dugonics téren a MainQ (Ménkű) zenekar fogadja 33 ország 143 pilótáját és mintegy 300 csapattagját, akik 19 órai kezdettel a Kárász utcán vonulnak majd a Széchenyi térre, ahol ünnepélyes keretek közt megnyitják a 31. FAI Vitorlázórepülő Világbajnokságot. A felvonuló országokat a honvédség fúvós zenekara vezeti fel. A megnyitóünnepségen a FAI himnusza alatt két Grippen vadászgép fog nagyjából 300 méteres magasságban átrepülni az ünneplők felett.
De nemcsak a vadászgépek lesznek szokatlanok a szegedieknek. A közel kéthetes vetélkedés alatt az egyes versenynapokon az időjárás függvényében délelőtt 10 és délután 2 között igen erős légi tevékenységet láthat és hallhat az, aki a repülőtér közelében lakik. A gépek felszállási és várakoztató zónája ugyanis Kiskundorozsma, Domaszék és a déli városrészek felett van kijelölve.
A világbajnokságok történetében a szegedi a legnagyobb létszámú, itt került sor ugyanis arra, hogy a jelentkezők számát 150-ben limitálták. A hatvanéves múltra visszatekintő magyar vitorlázórepülős válogatott az elmúlt évek kiemelkedő sporteredményeinek is köszönheti, hogy a tavalyi női vb után ismét Szeged adhat otthont a férfiak világbajnoki versenyének, ahol három géposztályban – 15 méteres fesztáv, 18 méteres, illetve a szabad géposztály – 50-50 gép indulhat.

A Napra várva

A versenyzők az egyes versenynapokon akkor szállnak fel, amikor a Nap által kiváltott termikus feláramlásokat a pilóták gépeikkel képesek felhasználni emelkedésre, hisz a vitorlázórepülés siklásból – tehát folyamatos magasságvesztésből – és termikek kihasználásából, azaz magasságnyerésből áll. A felszállás egy szép, napsütéses napon körülbelül 10:30 és 13:30 között következik be. Talán még ennél is látványosabb a gépek távrepülésről megérkezése, amely ugyancsak a kiírt feladat hosszától és az időjárási feltételektől függ. Erre valamikor délután 5 és 6 óra között számolhatunk. Habár a gépek a távrepülés közben a látóhatárunkon túl repülnek, mégis műholdas nyomkövetővel figyelemmel kísérhetjük helyzetüket, amely kivetítőkön és az interneten is látható lesz. További különlegessége lesz a bajnokságnak az, hogy az Alföld teljes területének kirepülésére lesz lehetőség, megnyitva a román és szerb légtereket is a versenyzők előtt, mely igen nagy diplomáciai eredménynek mondható.


Esélyek a magasban

wgc2010_it_001 „A válogatottban több korábbi világbajnok és jelenlegi nemzetközi csúcstartó kapott helyet, amely optimizmusra adhat okot” – mondta el portálunknak Gönczi Péter szövetségi kapitány. „A tavalyi évben megrendezett sikeres női vb után most még nagyobb kihívás elé néztünk, mivel magyar részről három osztályban heten indulnak. A hazai pálya előnyt jelent, versenyzőink itt repülve nőttek fel, azonban ez talán csak az első három napban jelentős, hiszen a versenytársak is igen nagy tudással és tapasztalattal rendelkező, kiváló pilóták.”
A 18 méteres géposztályban éremesélyes Szabó Péter (Alföldi Repülőklub, Szeged) és Verebélyi Zoltán (MÁV Rk, Budapest) a 15 méteresben itt kell megvédenie Gulyás Györgynek (MALÉV, Budapest) a két éve Berlinben (Lüsse) megszerzett világbajnoki címét. Ez nem könnyű dolog, mert ebben a sportágban az időjárás szeszélyei nagyon befolyásolhatják a verseny kimenetelét. A versenyt lezáró díjkiosztóra augusztus 7-én kerül sor a Szegedi Repülőtéren.
Portálunk a vb ideje alatt folyamatosan beszámol az eredményekről, valamint érdekességekkel, riportokkal, videó-összeállításokkal, sőt légi felvételekkel jelentkezik a helyszínről.